|
Egyéb / Discovery fenntartása |
Frissítve:
2020.01.23. |
Discovery 300Tdi fenntartása
Egy vállalható állapotú Land Rover Discovery 300Tdi
hosszú távú tulajdonlása és fenntartása csak kellő elhivatottsággal és
márkaszeretettel működik. Kellő gondoskodás hiánya vagy a megfelelő
karbantartás elmulasztása nagyon meg tudja bosszulni magát, ami hamar
elveheti a tulajdonos kedvét. Ez nem azt jelenti, hogy a Discovery egy
problémás autó! Ellenkezőleg! Egy egyszerű alapokra épülő strapabíró
terepjáró, személyautó közeli kényelemmel. A terepen és a kétköznapokban
is megálja a helyét.
Mint minden öreg
Land Rover-rel a Discovery-vel is törődni, foglalkozni kell.
A törődés lehet szervizben, vagy otthon. A szervizes törődés
meglehetősen drágább. Azt javaslom, hogy csak olyan szervizben\szerelőnél
legyen javítva az autó, akiknek van tapasztalata a Land Rover
javításában, alkatrész beszerzésében! (A legtöbb szerviz nem ismeri az
LR-eket, mert nem találkoznak velük)
Én az otthoni javítást preferálom. Emiatt szükséges némi
affinitás, hely és szerszámok az autószereléshez. Itt nem motorfelújításra kell gondolni.
Sok dolog javítható otthoni körülmények között. A mai műhely
rezsióradíjak mellet, apró de "időigényes" javítás komoly összegekbe
kerülhet..
Tulajként ajánlott tanulmányozni az elérhető szerelése útmutatókat,
amik nagyban segítenek az esetleges hibák javításában, vagy legalább az
szerelőnek való elmagyarázásában.
A neten rengeteg magánoldal és fórum található Discovery javítással
fejlesztéssel kapcsolatban .
A Discovery 300Tdi-t 1994-től 1998-ig gyártották. Így a legfiatalabb is
min.17 éves. Ez a kor önmagában nem lenne túl sok, de egy terepjáró
életében már nem múlik el nyomok nélkül. Futásteljesítményük ekkora már
elég magas. Egy átlagos használat mellett is (15'000Km\év) min.
255'000km-t kell, hogy fusson. A valós futásteljesítmények úgy
260'000km-ről indulhatnak.
Ekkora megjelennek a hajtásláncba a lógások kottyanások, kikezdi az idő
a karosszériát és a belteret. A motor nagyon strapabíró, de ekkor már
fokozottan kell figyelni a kiegészítő elemekre. Porlasztó csúcsok,
generátor, önindító, szervószivattyú, vákuum szivattyú.
Csodák nincsennek. A Discovery nem "személyautó". Itt gyakran előfordul,
hogy sárban ázik az egész motortér.
Belső tér elemei már a
műanyag világában készültek. Törések, repedések felválások
előfordulhatnak.
A Land Rover "jellegzetessége" az olajfolyás. Ez így van a Discovery-vel
is. A felületi olajnyomok velejárója az autónak. Az új gyári, jó
minőségű szimmeringek sem bírják a végtelenségig. Ha egy Discovery alja
teljesen száraz, akkor nincs benne olaj! :-)
A Discovery legnagyobb ellensége a hanyag tulajon kívül a korrózió.
14-16 éves korban már szinte biztos, hogy be kell kalkulálni egy
kisebb-nagyobb karosszéria lakatolást. Az alumínium karosszéria elemek
ne tévesszenek meg senkit. Ugyan úgy problémás pontok mint a vas elemek,
csak az egyiket a rozsda falja fel, míg a másikat az elektro korrózió.
Tipikus problémás pontok a küszöb, taposólemez, kerékjárati ívek, A, B,
C oszlop alja, csomagtér padlólemez, ajtók alumínium borítás élei.
A karosszéria vas elemek legtöbb része sík lemezből készült, javításuk
nem túl bonyolult, és készre gyártott javító elem minden fajtája
elérhető angol gyártóktól. A probléma, hogy ki végzi el a karosszéria
javítását? Mestert találni, aki vállal korrodált autót nem aranyárban,
jó minőségben szinte lehetetlen.
Alkatrész ellátottság:
Gyakorlatilag minden elérhető az atóhoz, akár gyári akár utángyártott. A
"mindent" itt szó szerint kell venni. A legapróbb műanyag elem is
fellelhető.
Az alkatrészek és kiegészítők árai meglepően alacsonyak más tipusokhoz
képest, ha az ember közvetlenül Angliából rendel. Nem
okoz gondot karosszéria javító elemek vásárlása sem. Erre szakosodott
futárral minden megoldható.
Kevés márka mögött állhat ekkora alkatrész és extra ellátottság ennyi idő után
is.
Általános szerviz:
A Discovery általános szervízköltsége alacsony, de a csereintervallumok
elég rövidek.
Olajcsere+szűrő: 10'000 km - 7L 10W40 vagy 15W-40 CE teljesítményszintű
olajjal
Levegőszűrő csere: 10'000 km
Gázolajszűrő csere: együtt cserélve többivel 10'000-nél
Diffi olaj: 40'000 km 2 x 1.7l 80W90
Váltó olaj: 40'000 km 2.7L Dexron IID
Osztómű olaj: 40'000 km 2.3L 80W90
Ökölfej olaj: 40'000 km 3.5dl + 3.5dl 80w90
Fékfolyadék: 40'000 km
Kuplungmunkahenger folyadék: 40'000 km
Gumik
Típustól függ, de 40'000- 80'000km környékén cserélni kell. A
mostanában gyártott gumik érezhetően kevesebbet bírnak mint 5-6 évvel
ezelőtti társaik.
Fogyasztás:
Gyári gumimérettel 2.2t -2.3t önsúly mellett. (csörlő és egyéb
nyalánkságok)
átlag: 9.5L\100km
város:10-10.5L\100km
autópálya 100-110 km\h között 8.6L\100km
autópálya vagy országút max. 90 km\h! - akár 7.5-8L\100km
Saját tapasztalat, hogy gyári méretű MT-s gumi mellett nem észrevehető a
fogyasztás növekedése.
Tetőcsomagtartóval +1-1,5L
A fenntartásában a legnagyobb tétel az (üzemanyag mellett) a kiegészítők
vásárlása.
Aki LR-t vesz szinte képtelen megállni, hogy ne kezdje el kisebb nagyobb
formában fejlesztgetni az autóját .Annyi fajta
kiegészítő és extra létezik az autóhoz, hogy rengeteg pénzt el lehet
ezekre költeni.
Közösség:
Az öreg Land Roverek-hez nagyon jó közösség tartozik. Innem nagyon sok
infromációt és segítséget megkaphat az ember, amit nem lehet pénzben
kifejezni.
|