Land Rover Discovery I. 300Tdi 94-98

Kezdőlap
Az autóm
 
Típushibák
Javítások
Módosítások
Képek
Bevált angol webshopok
Egyéb
Linkek
Típushibák / LT230 28D osztómű Frissítve: 2020.01.23.

Discovery 300Tdi LT230T 28D osztómű típushibája

A 300tdi Discovery-t gyárilag LT230T típusú 1.222:1 hajtási arányú osztóművel szerelték.
Alapvetően erős és strapabíró szerkezet. Van benne tartalék, mivel a V8-as Discovery-be is ezt a típust építették be.

300Tdi korai osztóművei tervezési hiba miatt a váltó kimenő bordástengelye, és az osztómű fogadó fogaskerék bordázott furata a nem megfelelő kenés miatt megkopik és végső esetben a bemenő tengely megfordul a furatban és megszűnik a hajtás.

Egyik jellemző tünete, hogy sebességváltáskor, vagy terhelésváltáskor csattanó, halk dübbenő hang hallatszódik a hajtás felől.
Drasztikusan lehet produkálni ezt a csattanó hangot hirtelen gáz elvétel-gyorsítás metódussal.

Természetesen mindig van egy kis hajtási késedelem, mert a rendszerben lévő összes illesztési hézag, lógás összeadódik.

Néhány kép az említett problémás részekről:

R380 kézi váltó kimenő tengelye (ez viszi át a meghajtást az osztóműbe)
R380 kimenő tengely
forrás:aluro.com


osztómű fogadó fogaskerék
LT230 osztómű fogaskerék
forrás:d-90.com

osztómű fogadó fogaskerék belülről
LT230 osztómű fogaskerék belül
forrás:aluro.com

Az osztóműnek nincs saját olajpumpája mint az R380 kézi váltónak, így szóró olajozású. A nem megfelelő kenés miatt lassan megkopik mind a váltótengely, mind a fogadó fogaskerék bordázott furata. Természetesen a folyamatot gyorsítja az alacsony olajszint és az olajcsere hiánya.

A váltó kimenő hajtótengelye
Jól látható, hogy a bordák gyakorlatilag lekoptak
R380 megkopott tengely
forrás:aluro.com

R380 megkopott tengely
Forrás:pirat4x4.com


Osztómű fogadó fogaskerék belső kopás
LT230 megkopott meghajtó fogaskerék
Forrás:pirat4x4.com

A gyár a hiba felismerése után módosított a bemenő fogaskeréken, és azt 2 darab furattal látta el. Ezzel a megoldással megfelelő mennyiségű olaj jut a meghajtó tengelyhez, és a kopási problémák megszűntek.

Módosított meghajtó fogaskerék
LT230 módosított meghajtó fogaskerék
Forrás:lrseries.com

A már megkopott fogaskerék cserélhető az osztómű lebontás nélkül is, de mivel együtt kopik a kézi váltó kimenő tengelyével, a teljes javítás csak a váltó tengelycseréjével együtt oldható meg. Ez gyakorlatilag a kézi váltó teljes felújítása.

Automata váltó párosításnál szerencsésebb a helyzet, mivel az automata kimenő tengelye egyszerűen cserélhető. Ekkor elég csak az osztóművet levenni és megoldható a javítás.

 

A másik problémás pont az osztómű segédtengely O gyűrűs tömítése a házban. Ez állandó olajfolyást eredményez. Néha ideiglenesen lehet orvosolni az O gyűrű cseréjével, de a megoldás nem hosszútávú.

A problémás pont nyíllal jelölve
LT230 osztómű
 

Az olajfolyás végleges megoldása, ha az osztómű házában a tengely helyének furatát acél persellyel látják el. Ez után a tengely O gyűrűs tömítése már nem fog ereszteni.

Acél persely
LT230 osztómű perselyezve