Feltűnt hogy hosszabb állás után lassan jön meg az
olajnyomás. Először nyáron jelentkezett. Második indításra azonnal
elaludt az olajnyomás lámpa. Megmérve az olajnyomást nem tűnt semmi
problémásnak. Télen fokozódott a dolog, de csak első indításkor. Itt
látható egy videó egy téli napon történt indításról. Hőmérséklet -15°C,
Olaj 10w-40.
Melegen olajnyomás rendben volt, főtengely csapágyak
rendben voltak. Mivel foglakoztatott a dolog, elkezdtem információt
gyűjteni. Kizárásos alapon az olajnyomást szabályzó szelep és rugó
került a célkeresztbe. Egy általános szervíz időpontjára ütemezve
leszerelésre került a karter, és el lett távolítva az olajnyomást
szabályzó szelep és rugó. A csere darabokat már jó előre megrendeltem.
A kiszerelt alkatrészek átvizsgálása után egyértelművé vált az
eddigi hiba oka.
A szabályzó szelepen több kopás és bemaródás is
megfigyelhető volt. A fotókon jól látható a kopás a kifényesedett
részeknél, valamint egy spirális bemaródás a szeleptesten. A szelep egy
acél fészekben mozog. A fészek rövidebb a szelepnél. A fészek
pereméhez való dörzsölődés és a rezonacia hozta létre a spirális
bemaródást. Mivel a szelep láthatóan egy oldalúan kopott, így nem
teljesen függőlegesen ült a helyén. A szelep záró felülete nem zárt
tökéletesen, így álló motornál a nem tökéletesen záró szelep miatt az
olajszivattyú leürült. Ez okozta a késlekedő olajnyomás felépülését,
mivel a szivattyúnak fel kellett szívni újra az olajat a karterből.
A rugót megvizsgálva kiderült, hogy az is elöregedett. Gyári hossza
terheletlenül 52mm-nek kellene lennie, a kiszerelt rugó már csak 45mm
hosszú volt. Így a rugó valamivel hamarabb engedte nyitni a
nyomásszabályzó szelepet. Gyakorlatilag csökkent a maximális olajnyomás
mértéke.
A rugó és szelepcsere után, az olajnyomás felépülése
újra a régi. Javaslom a rugó és szelepcserét preventív jeleggel. Több
százezer kilóméter futott autóknál, már biztos nem működnek tökéletesen.
Alkatrész neve és cikkszáma:
300TDI OIL PUMP PRESSURE RELIEF VALVE KIT DA2376