|
Javítások |
Frissítve:
2020.01.23. |
300Tdi viszkóventilátor csapágycsere
A 300Tdi viszkóventilátor szíjtárcsa csapágya, a
vezérlést fedő deknibe van belepréselve. Gyárilag a csapágykopás esetén
az egész deknit cserélni kell, mivel nincsen hozzá cserealkatrész, sem
felújító készlet. Az eredeti csapágyat az SKF gyártotta a Land Rover
részére, melyet külön nem lehetett megvásárolni, és már régen befejezték
a gyártását.
Típusa: SKF 374056B - 8768
Csapágyház külső átmérő: 38.1mm
Csapágyház hossz: 47mm Tengely átmérő: 15.918mm Tengely hossza:25mm
Csapágyház hossza: 47mm
Csapágyház átmérője: 38.1mm
Tengely átmérő: 15.918mm
Tengely hossza 25mm
Van lehetőség a csapágy más típussal való
kiváltására. WD csapágy:WB1938145 Koyo csapágy: 88580 2RSE
A Koyo csapágy háza hosszabb (53.975mm ) mint az SKF csapágyé, de ez nem
probléma, mivel bőven van hely a dekni mögött. Nyugodtan belóghat a
vezérlés terébe.
A vastagabbik tengelyvéget teljesen le kell
esztergálni, míg a másik tengely átmérője megegyezik az eredeti csapágyéval. Csak a hosszát kell 25mm-re leszúrni.
A csapágy cserét érdemes a vezérlés csere idejére időzíteni. Ekkor
mindenképpen lebontásra kerül a vezérlés fedele.
300TDI vezérlés fedele
Viszkó csapágy tengelyén a szíjtárcsa felfogatása
A csapágy csere nem teljesen veszélytelen. A nem megfelelő munkafolyamat
esetén kettétörhet a vezérlés fedele, vagy könnyen megsérülhet a viszkó
szíjtárcsa felfogatása!
Első lépés a viszkó ventilátor meghajtó szíjtárcsa
rögzítő eltávolítása a csapágy tengelyéről.
A szíjtárcsa rögzítő
egy törékeny öntvény! Nem szabad a füleinél fogva csapágylehúzóval
próbálkozni. Biztos törés lesz a vége!
Fontos: A rögzítő
eltávolítása nélkül nem lehet alátámasztani a deknit a csapágy
kipréselésekor. Szóval mindenképpen ezzel kell kezdeni!
Én
készítettem egy lehúzót egy régi viszkóventilátor maradványából. A
ventilátor egy balmenetes 32-es kulcsnyílású acélcsavarral kapcsolódik
a tengelyvéghez. Ez a rész kivágásra került egy rossz viszkóból. A
feleslege részek le lettek esztergálva és a közepébe vágattam menetet
egy acél csavarnak. Így a lehető legbiztosabban lehet eltávolítani a
rögzítő öntvényt.
Viszkó csatlakozó csavarja. A zölddel jelölt rész le lett esztergálva.
Csapágy leszedve.
Az öntvény lehúzása nem egyszerű dolog. Nagyon szorosan van a tengelyen.
Mindenképpen ajánlott alaposan körbemelegíteni!
Példa a nem megfelelő lehúzó használatára
Második lépés a csapágy kipréselése a dekniből.
Ez az egyik legkritikusabb lépés. Szükséges hozzá egy műhelyprés.
Nélküle nem érdemes nekiállni a cserének.
Alulról alá kell
támasztani a deknit a kipréselendő csapágy körül, hogy minimalizáljuk a
házra nehezedő terhelés. Érdemes esztergáltatni egy vastag falú csövet,
aminek a belső furata kicsivel nagyobb, mint a csapágyház átmérője. Vagy
jó megoldás még egy megfelelő méretű krovafej.
A csapágy körül
meg kell melegíteni a deknit óvatosan gázlángal. Nem disszugáz!!
Ezután felülről lefelé kipréselhető a csapágy a prés és egy felső
közdarab segítségével. Különösen fontos a megfelelő alátámasztás,
mert ekkor lehet eltörni a deknit a rossz alátámasztás miatt!
Harmadik lépés az új csapágy visszapréselése
Az
alátámasztás itt is nagyon fontos. Mindenképpen szükséges legyártani
egy csapágyház ellendarabot a bepréseléshez. Ne a tengely segítségével
présejük vissza a helyére, mivel így sérül a csapágy golyópályája! A
csapágyat addig kell préselni, míg a csapágyház el nem éri a dekni
peremét. A csapágy be fog lógni a dekni belső oldalára, de ez nem
okoz gondot.
Negyedik lépés az viszkó szíjtárcsa rögzítés
visszapréselése.
Ekkor a csapágy vezérlés oldali tengelyét kell
alátámasztani, felülről pedig a lehúzót felhasználva rápréselni az
ötvényt. Így a teljes terhelés a tengelyt érni, és nem sérülhet semmi.
A tengely vége nem lehet sorjás és nem árt bezsírozni.
Apró
lépésekben kell préselni, mert az öntvény megadott helyre kell hogy
kerüljön a tengelyen.
A dekni pereme és az öntvényfül teteje
közötti magasságnak 11mm-nek kell lennie!
forrás:www.aluro.com
Ha mindez sikerült gondtalanul vissza lehet szerelni a deknit a helyére.
|