Land Rover Discovery I. 300Tdi 94-98

Kezdőlap
Az autóm
Típushibák
Javítások
Módosítások
Képek
Bevált angol webshopok
Egyéb
Linkek

Javítások

Frissítve: 2020.01.23.

300Tdi viszkóventilátor csapágycsere

A 300Tdi viszkóventilátor szíjtárcsa csapágya, a vezérlést fedő deknibe van belepréselve. Gyárilag a csapágykopás esetén az egész deknit cserélni kell, mivel nincsen hozzá cserealkatrész, sem felújító készlet. Az eredeti csapágyat az SKF gyártotta a Land Rover részére, melyet külön nem lehetett megvásárolni, és már régen befejezték a gyártását.

Típusa: SKF 374056B - 8768

Csapágyház külső átmérő: 38.1mm
Csapágyház hossz: 47mm
Tengely átmérő: 15.918mm
Tengely hossza:25mm

SKF 374056B - 8768

SKF 374056B - 8768

SKF 374056B - 8768

SKF 374056B - 8768

SKF 374056B - 8768 hossz
Csapágyház hossza: 47mm

SKF 374056B - 8768 átmérő
Csapágyház átmérője: 38.1mm

SKF 374056B - 8768 tengely átmérő
Tengely átmérő: 15.918mm

SKF 374056B - 8768 tengely hossz
Tengely hossza 25mm

Van lehetőség a csapágy más típussal való kiváltására.
WD csapágy:WB1938145
Koyo csapágy: 88580 2RSE

Koyo 88580 dimension

Koyo 88580 2RSE

Koyo 88580 2RSE

A Koyo csapágy háza hosszabb (53.975mm ) mint az SKF csapágyé, de ez nem probléma, mivel bőven van hely a dekni mögött. Nyugodtan belóghat a vezérlés terébe.

A vastagabbik tengelyvéget teljesen le kell esztergálni, míg a másik tengely átmérője megegyezik az eredeti csapágyéval. Csak a hosszát kell 25mm-re leszúrni.

A csapágy cserét érdemes a vezérlés csere idejére időzíteni. Ekkor mindenképpen lebontásra kerül a vezérlés fedele.

300tdi vezérlés dekni
300TDI vezérlés fedele

300tdi viszkó ventillátor felfogató öntvény
Viszkó csapágy tengelyén a szíjtárcsa felfogatása

A csapágy csere nem teljesen veszélytelen. A nem megfelelő munkafolyamat esetén kettétörhet a vezérlés fedele, vagy könnyen megsérülhet a viszkó szíjtárcsa felfogatása!

Első lépés a viszkó ventilátor meghajtó szíjtárcsa rögzítő eltávolítása a csapágy tengelyéről.

A szíjtárcsa rögzítő egy törékeny öntvény! Nem szabad a füleinél fogva csapágylehúzóval próbálkozni. Biztos törés lesz a vége!

Fontos: A rögzítő eltávolítása nélkül nem lehet alátámasztani a deknit a csapágy kipréselésekor. Szóval mindenképpen ezzel kell kezdeni!

Én készítettem egy lehúzót egy régi viszkóventilátor maradványából.
A ventilátor egy balmenetes 32-es kulcsnyílású acélcsavarral kapcsolódik a tengelyvéghez. Ez a rész kivágásra került egy rossz viszkóból. A feleslege részek le lettek esztergálva és a közepébe vágattam menetet egy acél csavarnak. Így a lehető legbiztosabban lehet eltávolítani a rögzítő öntvényt.

300tdi viszkó lehúzó
Viszkó csatlakozó csavarja. A zölddel jelölt rész le lett esztergálva. Csapágy leszedve.

300tdi viszkó lehúzó

300tdi viszkó lehúzó

300tdi viszkó lehúzó

Az öntvény lehúzása nem egyszerű dolog. Nagyon szorosan van a tengelyen. Mindenképpen ajánlott alaposan körbemelegíteni!

300tdi viszkó lehúzó használatban

300tdi viszkó lehúzó használatban

Példa a nem megfelelő lehúzó használatára


Forrás:http://www.landroverfaq.com

letört viszkó fül
forrás: http://www.landroverfaq.com

 

Második lépés a csapágy kipréselése a dekniből.

Ez az egyik legkritikusabb lépés. Szükséges hozzá egy műhelyprés. Nélküle nem érdemes nekiállni a cserének.

Alulról alá kell támasztani a deknit a kipréselendő csapágy körül, hogy minimalizáljuk a házra nehezedő terhelés. Érdemes esztergáltatni egy vastag falú csövet, aminek a belső furata kicsivel nagyobb, mint a csapágyház átmérője. Vagy jó megoldás még egy megfelelő méretű krovafej.

A csapágy körül meg kell melegíteni a deknit óvatosan gázlángal. Nem disszugáz!!

Ezután felülről lefelé kipréselhető a csapágy a prés és egy felső közdarab segítségével.
Különösen fontos a megfelelő alátámasztás, mert ekkor lehet eltörni a deknit a rossz alátámasztás miatt!

Harmadik lépés az új csapágy visszapréselése

Az alátámasztás itt is nagyon fontos.
Mindenképpen szükséges legyártani egy csapágyház ellendarabot a bepréseléshez. Ne a tengely segítségével présejük vissza a helyére, mivel így sérül a csapágy golyópályája!
A csapágyat addig kell préselni, míg a csapágyház el nem éri a dekni peremét.
A csapágy be fog lógni a dekni belső oldalára, de ez nem okoz gondot.

Negyedik lépés az viszkó szíjtárcsa rögzítés visszapréselése.

Ekkor a csapágy vezérlés oldali tengelyét kell alátámasztani, felülről pedig a lehúzót felhasználva rápréselni az ötvényt. Így a teljes terhelés a tengelyt érni, és nem sérülhet semmi.
A tengely vége nem lehet sorjás és nem árt bezsírozni.

Apró lépésekben kell préselni, mert az öntvény megadott helyre kell hogy kerüljön a tengelyen.

A dekni pereme és az öntvényfül teteje közötti magasságnak 11mm-nek kell lennie!

viszkó ventillátor szíjtárcsa beállítása
forrás:www.aluro.com

Ha mindez sikerült gondtalanul vissza lehet szerelni a deknit a helyére.